Güven Ş. Oluşturuldu: 24 Kasım, 2017 Share Oluşturuldu: 24 Kasım, 2017 OTOMOBİL BOYACILIĞINDA KULLANILAN KORUYUCU ÜRÜNLER Sac panellerin birleştiği noktalar, kenarlar, oyuklar, alın bağlantıları ve kaynak yapılan noktalar izolasyon maddesi (mastik) ile kaplanır. İzolasyon bileşimi viskozitesi son derece yüksek poliüretandır. İzolasyon maddesi yukarıda bahsedilen paslanma riski yüksek bölgelere uygulanır. Mastikler Görevleri Araç üzerinde kullanıldığı yere göre sızdırmazlık, izolasyon ve birleştirici özelliği vardır. Bu amaçla değişik tiplerde mastikler üretilmiştir. Çeşitleri ve Malzeme Özellikleri Ön kurumalı mastik Macun mastik Köpük dolgu Kıvrım yapışkanı Punta mastiği Ön Kurumalı Mastik Kapılar için kullanılan kenar mastiği ile aynı yerlerde ve aynı amaç için kullanılmasına rağmen, ön kurumalı mastik, gövde montajı sırasında ED katından önce uygulanır. Mastik, kapıya gövdeden ayrı olarak uygulandığından otomatik bir uygulama sistemi kullanılabilir. Mastik yağ bazlı bir malzemeden oluşur ve uygulandığı sacın yüzeyinde yağ bulunması nedeniyle ED katı uygulanmadan önce ilk katılaşma gerçekleşmelidir. Macun Mastik Kaportanın iç kısmına uygulanan çelik, donatıları noktasal olarak birleştiren bir yapışkan türüdür. Katılaştıktan sonra dahi esnek kalan yağ bazlı bir malzemedir. Köpük Dolgu Direklerin içi boş olduğundan sesin yankı yapabileceği bir yerdir. Bu nedenle direklerin iç kısmı, ses titreşimlerinin emilmesine yardımcı olan bir köpük şeklinde genişleyen bu malzemeyle doldurulur. Kıvrım Yapışkanı Kapıların ve kaportanın uç kısımlarındaki kenarlar, iç panellerin köşeleri çevresine sarılan cepler oluşturur. Kenarlar paslanmaya karşı dayanıksız olduğundan kenarların iç kısımlarına kenar yapışkanı uygulanır. Ayrıca kenar yapışkanı iç ve dış panelleri birbirine yapıştırma özelliği de taşır. Punta Mastiği Punta kaynaklı yerlerden su girmesini önlemek için uygulanır. Bu tip mastik iletken olduğundan punta kaynak yapılacak yüzeye önceden uygulanmalıdır. Mastik Uygulamasında Kullanılan Araç ve Gereçler Mastik Tabancaları Mastikler İçin El Tabancaları 310 ml’lik kartuş mastiği uygulamak için kullanılan hafif, kullanımı kolay bir tabancadır. Resim 1.1’de görülmektedir. Kartuş veya folyo torba mastikleri için el tabancaları, hem 310 ml hem de 415 ml’lik alüminyum torbalar için dizayn edilmiştir. El ile uygulamak için dizayn edilmiştir Mastikler İçin Hava Tabancası Kartuş mastikler için hafif hava kontrol regülatörlü tetik bırakıldığında havayı derhâl kesen bir tabancadır. Sprey ve Püskürtme Mastikleri için Temizlik Gerektirmeyen Havalı Tabanca Bu alüminyum tabanca tek kullanımlık nozula uyacak şekilde dizayn edilmiştir. Bu nozul, sprey torba mastikle veya 1 kg’lık teneke kutu ile birlikte verilir. Torba ve nozul çıkarılıp atıldığında tabanca temiz kalır ve tabanca bir sonraki iş için hazırdır. Sprey ve Püskürtme Mastikleri İçin Hava Tabancaları Folyo torba ve kartuşlu püskürtme mastikleri için kullanılan mastik tabancaları, herhangi bir tek komponetli mastiğin püskürtülmesini sağlar. Değişik nozullar kullanılarak çeşitli yüzey sonuçları almak mümkündür. 310 ml’lik kartuş ve torbalar, ürünle beraber verilen standart nozul ile kullanılır. Resim 1.6: Folyo torba ve kartuş için hava tabancası Kartuş içindeki tek komponetli kaplama malzemelerini püskürtmek için kullanılan pnömatik tabancalar hava ve malzeme regülatörünün kolaylıkla ayarlanmasıyla çok inceden çok pütürlüye kadar birçok şekle imkân verebilmektedir. Çatal Uç Çatal uç, mastik uygulanacak yüzeye oturacak şekilde ayarlanarak macunun düz bir satıhta sürülmesine imkân verir. Üzerinde değişik yüzeylere uygulanmak amacıyla rakamlarla belirtilen yüzey genişlikleri verilmiştir. Uygun işe göre bu yüzey kesilerek genişlik verilir. PÜTÜR BOYALAR Görevleri Gövde alt kısmının taş çarpmalarına karşı direncinin, pasa karşı dayanım performansının artırılmasını, kabinin su, gürültü ve titreşim yalıtımını sağlar. Çeşitleri İki tip taban alt kaplama malzemesi kullanılır. Solvent tipi taban alt kaplama Akışkan tipi taban alt kaplama Yapısı Aracın gövde altı taş çarpması ve diğer dış etkenlerden dolayı zamanla tahribata uğramaktadır. Özellikle kış aylarında karla mücadele için kullanılan tuz ve diğer kimyasallar aracın altına yapışır. Aynı şekilde biriken çamurların içerdiği mineraller de otomobilin altındaki yüzeylere ve kapalı bölmelere zarar vererek zamanla paslanmaya neden olur. Taş çarpma riski olan alanları korumak için taş çarpmalarına karşı koruyucu tabaka kullanılır. Şasideki boşluklar ve tekerlek davlumbazları taş çarpmalarına karşı koruyucu tabaka ile kaplanır. Bu etkileri ortadan kaldırmak için araçlar fabrika çıkışı alt kısmı pütür boya ile boyanmaktadır. Herhangi bir kaza ve dış etkenlerden dolayı pütür boya uygulaması tekrarlanmalıdır. Otomobil üreticileri, kullanma talimatlarında otomobilin bütün alt yüzeylerinin yılda birkaç kez basınçlı su ile yıkanmasını tavsiye etmektedir. Solvent Tipi Taban Alt Kaplama Bu tip kaplama malzemesi asfalt, lastik reçine, inorganik dolgu ve solvent ihtiva eder. Akışkan Tipi Taban Alt Kaplama Bu tip kaplama malzemesi PVC, inorganik dolgu ve plastikleştirici ihtiva eder. Pütür Boya Tabancaları Şasi altı ve darbe koruyucuları uygulama araçları: İki farklı tabanca kullanılır. Bunlardan biri düşük basınçlı pütür uygulamaları için diğeri ise yüksek basınçlı taban alt kaplama uygulamaları içindir. HAVA İLE KURUMALI TİP TABAN BOYALARI Görevleri Tekerlek yuvasının iç kısmında ve araç tabanında taş sıçraması ve diğer dış etkiler sonucu hasar meydana gelmesini önlemek için kullanılır. Araç gövde altındaki tüm yüzeyleri yoldan gelen çamur, kum ve çakılın darbe ve aşındırmasına karşı mükemmel bir şekilde korunması gerekir. Bu amaçla uygulanan hava ile kurumalı taban boyaları kullanılmaktadır. Günümüz araçlarında yakıt ekonomisi sağlamak amacıyla daha ince sac malzeme kullanılmaktadır. Bu da aracın kabininde daha çok yol ve tekerlek gürültüsüne neden olmaktadır. Bu boyalar sesi azaltmakta da belirgin bir etki yapmaktadır. Çeşitleri Hava ile kurutmalı 4 tip taban boyası vardır. Paster Siyah UW Paster Siyah UC (Sprey) Paster Beyaz UC Paster Beyaz UC (Sprey) SES İZOLASYON MALZEMELERİ Ses İzolasyon Tabakaları Görevleri Araç kapı ve yan panellerindeki titreşimi ve titreşim nedeni ile oluşan sesleri, motor ve bagaj bölmelerindeki gürültüyü ve tekerleklerin yol ile teması sonucu oluşan ve dönen aksamdan gelen gürültüyü keser, bu gürültülerin yolcu kabinine girmesini engeller. Malzeme Özellikleri Bitum/Sentetik Levhalar Araç kapı ve yan panellerindeki titreşimi ve titreşim nedeni ile oluşan sesleri yok eder. Kendinden yapışkanlı, alüminyum grisi renkte olup rahat ve kolay uygulanır. Kaput ve Bagaj Levhaları Yüksek kaliteli, poliüretan koruyucu tabakalı ses izolasyon levhasıdır. Motor ve bagaj bölmelerinde oluşan gürültüyü keser. Bu amaçla motor kaputunun ve bagaj kapağının içine yapıştırılır. Ayrıca bagaj içindeki eşyaların zarar görmesini engeller. Kendinden yapışkanlıdır. Yağa, benzine, sıcağa ve suya karşı dayanıklıdır. Alev almaz. Taban Levhaları Tekerleğin yol ile teması sonucu oluşan ve dönen aksamdan gelen gürültüyü kesip bu gürültünün yolcu kabinine girmesini engeller. Malzeme, kabin zeminine yapıştırılır ve sıcak fön yardımı ile zeminin şeklini alması sağlanır. Bitum sentetik levhalardır. Yorum bağlantısı Sitelerde Paylaş More sharing options...
Önerilen İletiler
Yorum yazmak için hesap oluşturmalı veya giriş yapmalısın.
Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor
Hesap oluştur
Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.
Hesap OluşturGiriş yap
Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.
Giriş Yap