Ev Sahibi Yönetici Oluşturuldu: 8 Mart, 2021 Ev Sahibi Share Oluşturuldu: 8 Mart, 2021 Arabalarda Turbo Nedir ? Nasıl Çalışır ? (Çalışma Prensibi) Günümüzde BMW, Volkswagen, Mercedes, Renault ve daha birçok dünya markalarının otomobillerinde ve özellikle dizel arabalarda çok sık karşılaşılır. Turboşarj, Alman Gottlieb Daimler tarafından 1885 yılında icat edilmiştir. Fakat turboşarj isminin patent olarak alınması ve geliştirilmesi 1905 yılında İsviçreli bilim adamı olan Alfred Büchi tarafından gerçekleştirilmiştir. Turboşarj'ın ilk kullanımı, 1. Dünya Savaşı’nda kullanılmış olan savaş uçaklarında olmuştur. Otomobillerde ilk kullanımı ise 1960’lı yıllarda Chevrolet Corvair Monza modeli ile gerçekleşmiştir. Bir motordan alınabilecek gücü artırmanın en iyi yolu silindirlere gönderilecek yakıt ve hava karışımının artırılması ile olur. Bunun iki yolu vardır. Motor hacmini artırmak yada turbo kullanmak. Motor hacmini artırarak hava-yakıt oranını yükseltmek mümkündür. Ancak bu; alacağımız daha fazla gücün yanında kaybedeceğimiz daha fazla yakıt demektir. Ayrıca bu motorların daha büyük ve ağır olmasına neden olur. Turbo dizel motorlarda çok sıklıkla kullanılır. Turboşarj, egzoz gazı ile çalışır. Standart tam zamanlı dizel motorda hava, atmosferik basınçla bu silindire girmeye zorlanır. Atmosferik basınç bu silindire yeterli hava basamaz. Sonuç olarak motor verimli bir şekilde çalışamaz. Burada turboşarj devreye giriyor. Turboşarj bir ucunda türbin çarkı diğer ucunda kompresör çarkı bulunan küçük bir şafttan oluşur. Türbin çarkı ve kompresör çarkı yuvalarındadır. Motor tarafından üretilen egzoz gazı, türbin yuvasına giriş borusundan girer. Burada, türbin yapısı nedeniyle hareketlilik sağlanır. Egzoz gazı sayesinde hareket elde edilir. Türbin çarkı ve kompresör çarkı aynı şaftı paylaşıyor. Bu yüzden aynı hızda dönerler. Sonuç olarak, kompresör çarkı havayı çeker ve sıkıştırır. Ardından hava çıkış borusundan çıkar ve motoru besler. Hava sıkıştırıldığında ısınır. Soğutucu, kompresörden gelen sıcak havayı soğutur ve daha fazla oksijenin motora ulaşmasını sağlar. Hava soğukken moleküller arası boşluk daha azdır. Silindire verilen hava soğuk olduğunda silindirin içine daha fazla hava yani oksijen sığabilir. Bu, motoru daha verimli hale getirir. Yorum bağlantısı Sitelerde Paylaş More sharing options...
Önerilen İletiler
Yorum yazmak için hesap oluşturmalı veya giriş yapmalısın.
Yorum yapmak için üye olmanız gerekiyor
Hesap oluştur
Hesap oluşturmak ve bize katılmak çok kolay.
Hesap OluşturGiriş yap
Zaten bir hesabınız var mı? Buradan giriş yapın.
Giriş Yap